Bijleren over de creatieve sector én netwerken met professionals? Dat doe je op het Creatures Festival! Op donderdag 10 november organiseerde Creative Belgium het netwerkevenement voor jongeren en de marketingwereld. Heel wat gastsprekers vertelden over hun job, carrière en gaven ons tips. En ja, we kregen ook gratis hotdogs, wafels en drank. Zelfs Straatletters was aanwezig voor een extra dosis creativiteit!
Er waren 5 verschillende Learning Labs, met 5 verschillende lessen om te onthouden. Of zoals Piet Huysentruyt het zou noemen: “Wat hebben we vandaag geleerd?”
Stap 1: Copywriting is alles behalve het schrijven
Een copywriter begint niet meteen met schrijven. Nee, die begint met copy-feeling, copy-hearing en copy-finding. Daarna begint pas het echte copywriting. Want hoe schrijf je over je product als je er niets van weet? Deep dive dus in de producten, manier van werken, het gebruik, … en verzamel de belangrijkste elementen. Zo breng je een boodschap die werkt.
Stap 2: Leef, en liefst zo lang mogelijk
Want je creativiteit zit soms in een klein hoekje, of in het verhaal op de trein of in’t café. Door echt te leven ontdek je nieuwe dingen over de wereld en jezelf. Je krijgt een nieuwe blik op de wereld. En die helpt je naar nieuwe inzichten en nieuwe invalshoeken voor je verhalen. Een goede copywriter geniet dus ook van het leven ;).
Stap 3: Zoek een niche & vertel dat aan iedereen
Heel wat bedrijven willen een advertentie die zo veel mogelijk mensen aanspreekt. Moeilijk, want iedereen is anders. Zoek liever naar een bepaalde groep die je wil aanspreken. Of het nu rockfans zijn, plantlovers of filmfanaten. Stem je boodschap af op hen en vertel dat aan iedereen. Zo bereik je de juiste mensen en vertel je het beste verhaal. Win-win!
Stap 4: Zorg ervoor dat mensen je onthouden
We kennen allemaal wel iemand met een rare hobby, expertise of opvallende kwaliteit. Zorg ervoor dat jij ook top-of-mind bent wanneer ze iemand zoeken in jouw expertise. Verzamel je speelgoed uit de jaren ’80? Laat dat dan zien. Praat met mensen, zet je samen aan het koffiemachine en vertel over de kleinste of meest banale dingen. Dat zorgt er niet alleen voor dat mensen je leren kennen, ze gaan je om die dingen ook onthouden. Bingo! Want bij de volgende opdracht, ben jij degene waar ze het eerst aan denken. Belangrijk: wees ook wel nen toffe mens ;).
Stap 5: Start uit het simpele menselijke inzicht
Je moet het soms niet te ver zoeken. Je brein breken om originele reclame te maken is vaak niet nodig. Praat eens met je collega’s, familie, vrienden en verzamel hun input. Vaak ontdek je de beste ideeën door gewoon te babbelen. Kleine aha-erlebnissen werken nu eenmaal goed. Ga dus niet in het achterste van je brein zoeken, maar begin bij het simpele menselijke inzicht. En dan ga jij ook snel een aha-erlebnis hebben ;).
Voila, lessons learned! Een dikke dankjewel aan Creative Belgium voor de organisatie. Maar ook merci aan alle gastsprekers: Jeroen De Jong, Luc Shih, Jazz Sanusi, Jill Dockx, Chenling Zahn & de vele anderen! En euh, tot volgend jaar hé!