De beste e-mailmarketingtools voor je nieuwsbrieven

Online nieuwsbrieven naar je klanten sturen blijft een van de meest gebruikte online marketingtools. Het blijft dan ook een snelle en goedkope manier om een persoonlijke band te creëren met je publiek. Nieuwsbrieven uitsturen zorgt voor consistentere communicatie, hoger websiteverkeer, meer merkautoriteit én meer omzet. Maar hoe begin je er nu aan? Er zijn heel wat tools om makkelijk e-mails te sturen naar al je klanten tegelijk. Maar welke tool is nu de beste?

Er zijn heel wat gratis en betalende direct mailingtools waarmee je mails verstuurt. Maar elke tool werkt anders en heeft andere specificaties. Ontdek hier de voor- en nadelen van de bekendste e-mailmarketingtools en wat het je kost. Zo kies je zelf welke tool voor jou het beste werkt.

Mailchimp is een van de meest bekendste e-mailmarketingtools (of misschien wel dé bekendste). Heel wat grote bedrijven werken hiermee. Logisch, want het is in Mailchimp heel gemakkelijk om je nieuwsbrief op te stellen en de opmaak aan te passen. Je voegt je klantenlijst op verschillende manieren toe, waardoor je in no-time een mail stuurt naar de volledige lijst. Je mail personaliseren? Dat is met één klik gebeurd.

Mailchimp zorgt niet alleen voor nieuwsbrieven, je maakt er ook heel snel andere content mee. Met de creative assistent maakt het meteen verschillende designs op basis van je website. Zo is je content meteen on-brand.

Voordelen Mailchimp

  • Makkelijke gratis versie
  • Gebruiksvriendelijk en handig in het ontwerpen (drag & drop editor)
  • Plan je mails op voorhand in
  • A/B-testen
  • Creative assistant
  • Handig overzicht met de statistieken en prestaties van je mail
  • Korting voor vzw’s en ngo’s
  • Ook voor social posts en ads
  • Een alles-in-één tool

Nadelen Mailchimp

  • De gratis tool is beperkter
  • Niet altijd even overzichtelijk
  • De gratis versie toont het Mailchimp-logo
  • Voornamelijk in het Engels
  • Eerlijk? Ik kan er niet veel meer bedenken.

Gratis versie of betalen?

Mailchimp heeft een gratis en betalende versie, met heel wat verschillende mogelijkheden. De gratis versie is ideaal als je af en toe een mail stuurt. Het enige nadeel hier is dat je klanten dan ook zien dat je deze met Mailchimp gemaakt hebt.

Ben je klaar om je marketing wat grootschaliger aan te pakken? Dan heb je het ‘Essential’-pakket al voor zo’n € 12 per maand. Ga je liever ‘Advanced’ en gebruik je graag al de functies van Mailchimp? Reken dan zo’n € 321 per maand voor de automations. Hiermee heb je dus het volledige pakket, waardoor je hiermee ook social posts inplant en advertenties maakt. Wat al die pakketten juist inhouden, lees je hier.

Een andere tool voor je nieuwsbrieven is MailerLite. Het is niet helemaal hetzelfde als Mailchimp, maar heeft wel wat gelijkenissen. Ook hier stel je met de verschillende templates snel een mail op. Maak je liever je eigen ontwerp? Dat gaat hier heel vlot met het een drag & drop editor.

Ook deze tool wordt veel gebruikt voor e-mailmarketing, maar blijft wel beperkter dan Mailchimp. Het is dan ook iets goedkoper dan de andere tools.

Voordelen MailerLite

  • Goedkoper dan Mailchimp
  • Drag & drop editor
  • Heel wat automation opties
  • Overzichtelijker dan Mailchimp
  • Eenvoudig

Nadelen MailerLite

  • Geen volledige marketing automation opties
  • ‘Sent by MailerLite’ onderaan je mail (in de gratis versie)
  • Enkel voor e-mails en webcontent

Gratis versie of betalen?

MailerLite heeft een gratis versie die heel overzichtelijk is. Je maakt eigenlijk alles wat je nodig hebt al in deze gratis versie. Zeker wanneer je net begint met e-mailmarketing is dit een aanrader. De basis om mooie mails te sturen is er, en met de drag & drop functie doe je dit in no-time.

In de betalende versie krijg je natuurlijk net iets meer. Zo ga je niet meer zien dat het met MailerLite gemaakt is en krijg je meer ondersteuning bij problemen. Ook A/B-testing gaat vlot in de betalende versie. Voor iets meer dan € 8 (of $9) per maand krijg je dus net dat tikkeltje extra. Meer info over de prijzen van MailerLite vind je hier.

Wil je dus focussen op e-mails en is de rest niet zo van belang, dan is MailerLite perfect voor jou. Bovendien is het ook nog eens voordeliger dan Mailchimp.

Een andere heel bekende direct mailing tool is ConvertKit. Het noemt zichzelf hét creator marketing platform, want hiermee kan je echt alles van 0 starten. Je krijgt bij de aanmelding meteen de optie om een ConvertKit-domein te maken. Dit wordt dan automatisch de domeinnaam voor je landingspagina’s en producten. Handig? Dat hangt ervan af. Heb je al een site en wil je daar nog meer bereik, dan is dit extra domein eigenlijk overbodig. Maar als je van 0 start en toch je marketing wil boosten, dan is dit wel een goede extra. Daarnaast is het ook gewoon goed om nieuwsbrieven te versturen.

Voordelen ConvertKit

  • Goede prijs-kwaliteit verhouding
  • Ook goed voor websites
  • Overzichtelijke statistieken
  • Automatische templates met je branding

Nadelen ConvertKit

  • Max. 1.000 subscibers in gratis versie
  • Voornamelijk templates, niet veel zelf ontwerpen
  • ‘Built with ConvertKit’ onderaan je mail in gratis versie

Om te starten lijkt de gratis versie zeker voldoende. Heb je al een groter klantenbestand? Dan neem je best de betalende versie. Er zijn verschillende pakketten beschikbaar. De gratis versie, of 2 betalende (15 dollar of 29 dollar). Hoe het juist zit met de betalende pakketten, ontdek je hier.

Je ziet het, er zijn heel wat goede opties om te starten met e-mailmarketing. Weet je niet goed hoe je moet beginnen aan een nieuwsbrief? Of komen de woorden niet om je verhaal te vertellen? Contacteer Myrthe voor het maken van jouw nieuwsbrieven. Ik help je met veel plezier met het maken van jouw e-mails.